FAQ
Måste man ha remiss för att komma till er?
Vi har många patienter som kommer på remiss från andra kliniker/djursjukhus, men man behöver inte ha remiss för att komma till oss. Det går bra att ringa vår kundservice och boka en tid för att träffa veterinär direkt till oss.
Måste jag boka tid för vaccination?
Ja, du behöver boka tid för vaccination.
Har ni tider för drop-in?
Vi har inte några tider för drop-in. Men behöver djuret akut vård så är vår akutmottagning öppen dygnet runt.
Vad gör jag om mitt djur blir sjukt på natten?
Det går bra att komma in på natten med akut sjuka djur. Det är bra om ni ringer innan så nattpersonal vet att ni är på väg, väl framme ringer ni på klockan utanför entrén.
Hur avbokar jag min tid?
Om ni måste avboka eller omboka er tid skall detta göras senast klockan 17:00 dagen före. Avbokning kan göras på tel: 031-653500 månd-fred kl 08:00-17:00 eller via mail till info@blastjarnan.se
Uteblivet/sent avbokat besök debiteras, läs mer här.
Var finns närmsta parkering?
Parkering finns utanför vår mottagning och är helt gratis. Glöm inte att skriva upp din bils registreringsnummer när du anmäler dig i receptionen. I anslutning till de separata ingångarna för Exo/Smådjur samt avlivning finns ett begränsat antal P-platser.
Hur kommer jag till er med kollektivtrafik?
Spårvagn 5, 6, 10 eller 13 – hållplats: Frihamnen.
Buss – hållplats: Hjalmar Brantingsplatsen (promenera i riktning mot Göta Älvbron).
Kan någon annan komma in med djuret istället om jag inte kan?
Ja, men om du inte varit här tidigare så behöver vi uppgifter på ditt djur och en ägaruppgift. Det är bra om man har med gällande försäkringsbrev och stamtavla. Tänk på att den som kommer in med djuret måste vara myndig.
Får jag samma veterinär vid återbesök för samma åkomma?
Vi försöker alltid att boka in återbesök till samma veterinär.
Jag kommer in akut med mitt djur och andra går före. Varför?
På Blå Stjärnans akutmottagning arbetar vi med triage. Kortfattat innebär det att den patient som mår sämst får träffa en veterinär först. När du kommer vår akutmottagning gör en sköterska en första bedömning. Utifrån denna undersökning bedömer vi hur snabbt du och ditt djur bör komma in. Ett djur som kommer in till akutmottagningen med andningsbesvär går exempelvis före ett djur som har ont i tassen.
Vad ska jag ha med mig till besöket?
Är det första besöket hos oss så är det bra om du har med gällande försäkringsbrev samt stamtavla.
Hur får jag information om hur djuret mår?
Ansvarig veterinär ringer så snart han/hon kan och informerar er om hur djuret mår och vad som är tänkt att gå vidare med i behandling.
Erbjuder ni boende för djurets vårdnadshavare?
Vi har inget eget ordnat boende för vårdnadshavare.
Kan jag betala mot faktura?
Nej, på Blå Stjärnans Djursjukhus gäller betalning med kort, kontant eller Swish.
Kan jag betala kontant?
Vi tar emot kontant betalning vardagar mellan kl. 08.00 – 17.00, helger 09.00 – 18.00.
Vi tar självklart emot betal- och kreditkort, det går även bra att betala med Swish.
Vad händer om jag inte har råd att betala?
Det finns möjlighet att dela upp betalningen med Human Finans, vilket innebär att man ansöker om kredit med avbetalning inför ditt besök. Mer information om detta kan du få i vår reception/kundservice.
När du kommer till oss med ett oförsäkrat djur gäller följande:
Steg 1:
När du anmäler dig och ditt djur i receptionen betalar du en startavgift med hänvisning till aktuell prislista.
Steg 2:
När det krävs mer vård än bara undersökningen av ditt djur så ökar kostnaderna. Vårdkostnaden för akuta besök är alltid svåra att beräkna exakt eftersom det beror på om djuret behöver stanna hos oss, hur länge djuret ska behandlas eller hur djuret svarar på behandling. Veterinären gör en preliminär bedömning och du betalar en förskottsbetalning på 50% av den beräknade kostnaden. Detta gäller även för operationer.
Vad täcker min försäkring?
Ska ditt djur göra ett större ingrepp eller behandling så är det alltid bra att själv ringa sitt försäkringsbolag och kolla upp vad just din försäkring står för.
Hjälper ni mig att reglera besöket mot försäkringsbolaget?
För dig som har en djurvårdsförsäkring hjälper vi gärna till med direktreglering under kontorstid. Det innebär att du betalar din självrisk och en viss procent utöver självrisken direkt till djursjukhuset. Resten faktureras ditt försäkringsbolag. För detta tar vi ut en serviceavgift.
För att kunna hjälpa dig med detta krävs att du har med dig ett gällande försäkringsbrev vid inskrivningen. Det kan finnas reservationer i din försäkring vilket innebär att de kanske inte ersätter precis den skadan som du söker för. Det är därför viktigt att du kontaktar ditt försäkringsbolag innan vi utför större ingrepp. Är ditt djur oförsäkrat och du står inför ett större och kostsammare ingrepp betalar du vid inskrivningen hälften av den uppskattade vårdkostnaden i förskott.
Kan man reglera gamla kvitton?
Nej, direktreglering görs enbart för det aktuella besöket och inte för tidigare besök hos oss eller hos andra djursjukhus/kliniker.
Vart kan jag hämta ut mitt recept?
Du kan hämta ut ditt recept hos alla välsorterade apotek.
Blir jag kallad på återbesök eller bokar jag det själv?
Återbesök bokas av veterinären eller Receptionen innan du lämnar djursjukhuset. Återbesök kan också bokas i samband med att veterinären ringer om provsvar, eller så kan man ringa själv och boka ny tid.